Programy FIRST®LEGO® League jako odpowiedź na dynamikę współczesnego świata

Wielkie miasto, wielkie szkoły, mnóstwo dzieci i brak pracowników na rynku pracy. Z taką sytuacją w latach 90 mierzyło się mnóstwo pracodawców w USA. Zastanawiali się oni, co może spowodować, że na rynku pracy pojawią się ludzie, których będą chcieli zatrudnić. Mało tego, o których będą walczyć. I takich absolwentów chciały dostarczać szkoły. Pytanie: jak?

Już wtedy było wiadomo, że sytuacja na rynku pracy zmienia się błyskawicznie. Kilka lat temu wydawało się, że programista to zawód przyszłości. Dziś widzimy, że dużo kodu jest pisane maszynowo. Jak przygotować dzieciaki do dynamicznych zmian na rynku pracy?

Odpowiedzią na to pytanie były konkursy FIRST®. Na początku lat 90. pojawiły się pierwsze drużyny, które zmierzyły się z inżynierskimi wyzwaniami, pracowały metodą projektu, aby rozwiązać postawione przed nimi zadania. Przez kolejne 30 lat idea ewoluowała. FIRST® we współpracy z LEGO® Education stworzyło szereg programów, które mają rozwijać u dzieci kluczowe umiejętności niezbędne w przyszłości. A robią to w najbardziej przyjemny i przyjazny sposób – poprzez zabawę. I to działa.

Programy FIRST® LEGO® League są skierowane do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. W zależności od grupy wiekowej dzieci zaczynają od składania modeli z klocków LEGO® DUPLO, a kończą na budowaniu mobilnych, wielofunkcyjnych, autonomicznych robotów. Celem FIRST® LEGO® League jest budowanie w uczniach poczucia własnej wartości i sprawczości, poprzez rozwiązywanie problemów, które dotyczą lokalnych społeczności. Marzeniem Deana Kamena, założyciela FIRST®, było stworzenie świata, w którym docenia się technologię i naukę, a młodzi ludzie marzą o zostaniu liderami w technologii.

Nie mamy pojęcia z jakimi wyzwaniami, zarówno na rynku pracy jak i w życiu, będą się mierzyć dzieci, które po raz pierwszy przekraczają próg szkoły. Nauczyciele wkładają ogromny wysiłek w prowadzenie procesu edukacyjnego w placówkach, włodarze gmin kierują fundusze na wspieranie edukacji, ministerstwo pracuje nad podstawą programową i stara się dopasować ją do otaczającego nas świata. Tylko, że świat zmienia się błyskawicznie. Dzieci nie potrzebują przekazywania suchej, konkretnej wiedzy, lecz wyposażenia je w kompetencje XXI wieku. Uczniowie chcą być kreatywni i innowacyjni, myśleć analitycznie i pracować metodą projektu, rozwiązywać problemy i pracować w grupie, ale też mieć rozwiniętą inteligencję emocjonalną i potrafić współpracować. To są rzeczy, których nie da się nauczyć w szkolnej ławce, słuchając nauczyciela i wykonując polecenia.

Dajmy szanse dzieciom na rozwijanie swoich talentów, na popełnianie błędów i wyciąganie wniosków w środowisku, które jest dla nich przyjazne. Jeśli sami nie spróbują poprowadzić projektu od a do z, nie zaplanują pracy zespołu, nie podzielą się zadaniami, nie wezmą odpowiedzialności za swoją pracę i na koniec nie zobaczą wyników – nie zdobędą umiejętności XXI wieku. Obawy związane z przemodelowaniem pracy w szkole są zrozumiałe. Nie da się tego zrobić bez konkretnych narzędzi. Takim narzędziem są programy FIRST® LEGO® League. Klocki LEGO® jako prosta platforma edukacyjna, materiały dające pełne wsparcie dla nauczycieli i dzieci, a co najważniejsze – pełne niesamowitych emocji turnieje będące zwieńczeniem pracy.

A najwspanialsze jest to, że te programy działają. Pokazują to wyniki badań, które zostały przeprowadzone wśród drużyn na całym świecie. 97% uczniów po udziale w programie wierzy, że odniesie sukces. Praktycznie wszystkie dzieci biorące udział w konkursie, nawet te z drużyn, które zajęły ostatnie miejsce również w to wierzą. To w pełni pokazuje, czym jest FIRST® LEGO® League – społecznością, w której praca każdego jest ważna i doceniona, w której jest miejsce dla wszystkich i w której nie wygrana w konkursie jest celem, a wiedza i umiejętności, które dzieci zdobywają.

Więcej informacji o polskiej edycji programu FIRST® LEGO® League znajdą Państwo na stronie fll.edu.pl.

Więcej artykułów

Uncategorized

Laboratoria Przyszłości: Indywidualne konsultacje dla szkoły

Na co przeznaczyć fundusze pozyskane z programu Laboratoria Przyszłości? Które wyposażenie będzie najlepsze dla szkoły? Podczas indywidualnych konsultacji pomożemy Wam stworzyć idealną pracownię robotyczną. Umów się już dziś!